Thursday, October 16, 2008

Journey to Kuala Kangsar


Hari ini rasanya kali kedua aku menaiki bas lompat2 (tiket bayar atas bas). perjalanan ku bukan lah jauh sangat. tapi cukup memenatkan.4 jam walaupun jaraknya hanya anggaran 60 kilometer. mana tidaknya, dari parit buntar, aku terpaksa menaiki bas ke taiping. kemudia bertukar bas di taiping untuk ke kuala kangsar.

"sudah lama tidak naik bas", kata hati kecilku berbicara. kali terakhir naik bas lompat2 ni semasa di matrikulasi dulu. bila masuk U, huhu sekali pun tak pernah, sebab dah ada motor. bukan tidak besryukur sebab tidak mahu naik bas, tapi ramai sangat student perempuan waktu tu. bukan segan, tapi ye lah risau juga sebab bas slu juga penuh. jadi terpaksa berhimpit. dari berhimpit, lebih baik berjalan kaki.

dalam journey tu, mcm 2 perkara yang dapat diperolehi. walaupun seketika, tapi rupanya banyak pengajaran disebaliknya. bila kita berfikir sejenak, kita akan dapat rasa suatu pelajaran walaupun tidak ke kelas.

bermula bas yang pertama aku naiki, tidak lah penuh tapi perlahan je, ramai penumpang di sepanjang jalan yang naik. mula hatiku terdetik."macm ni sampai malam la jawabnya, apalah pakcik ni dah la slow,bnyak pulak orang diambilnya", keluar dari mulutku sesuatu yang tak sepatutnya.

"nak ke mana ni", tanya konduktor bas. aku ingatkan lelaki rupanya perempuan.gaya dan pakaiannya seperti lelaki."taiping", jawabku ringkas."5.30",beritahunya semula. aku berdoa YAALLAH semoga dia bakal temui dirinya yang sebnar. walaupun agak lincah, tapi masih punya perwatakan seorang perempuan.

dalam perjalanan ramai orng bangladesh naik bas. agak bising perbualan mereka. kad2 sehingga menggangu orang dalam bas. aku pula selamba ja. asal tak kacau aku sudah.

sampai ja kat taiping. aku tukar bas untuk ke kuala kangsar. nasib baik bas ada. akalu tak tido kat stesen la jawabnye.huhu.

sepajang perjalanan, bas laju, tak ramai orang.aku duduk di belakang sekali. lega sikit.tiba2 "nak kemana ni", tanya seorang konduktor bas india."ke kuala".'3.20 sen", bagitahunya. aku hulurkan 4.00."tak ada duit kecil ke?', tanya nya. "tak ada la, uncle ", jawabku. apalah naik bas tak ada duit kecil", marahnya.aik uncle ni marah2 plak. dah la naik bas kena bayar, kena marah pulak.aku dah cari2 memang tak ada 0.20 sen tu. nak buat mcm na.akhirnya dia beralah. yel ah takkan nak bayar 3.00 je.

kemudian sampai turn seorng bangladesh tu dia tak tahu harga berapa, jadi dia kata kuala dan diberinya 2.00 ringgit, belum sempat dia nak tahu harganya, uncle india tu kata, mana cukup, takkan nak suruh bapa awak dari nepal bayarkan."Uncle2,mana perginya layanan untuk customer",jawab hati kecilku. bukan susah punbagthu ja baki tak cukup lagi 1.20, tak perlu sampai hina orang. dia juga manusia, ada hati dan perasaan.

tiba2 bas berhenti. ada seorang naik. kelihatan seperti india. tapi kurang pasti. dia duduk sebelah ku, sambil hisap rokok, suara kecilnya keluar.aku sangka dia menyanyi, rupanya berzikir memuji ALLAh. Subhanallah walhamdullilahwalailahaillah.terus menerus sampai ke sampai satu tempat dia tekan loceng, untuk turun. YAALLAH aku berfikir sejenak, dari parit buntar,sabutir sikir pun aku tak sempat ucap, baru aku sedar, sebenarnya dalam asyik aku melihat suasana sekeliling, ucapan memuji ALLAh harus keluar.

alhamdullilah ALLAh hantar kepadaku, untuk menyedarkannku.Banyak peristiwa aku belajar, walaupun perjalannku ringkas. benar bahawa alam semesta dan perkara di sekeliling kita adalah guru yang paling hebat. disitu kita menilai, bukan terus menghukum.kita belajar memperbaiki diri dengan muhasabah diri. titik lencongan bakal jauh jika aku terus2 merasakan aku sentiasa betul selama ini. tidakk alah. tetapi muhasabah dalam kehidupan itu penting untuk kita tahu di mana kita ketika ini. semakin jauh atau dekat PADANYA.
#nukilan di malam hari

2 comments:

Anonymous said...

nice story..keep writing..i'll support u..

muzamirmahat said...

congrates alan!

good initiative to share something with others

by the way,keep up the good works!

one more thing,plese do add me to your link..hehe

long journey keeps 1001 experiences and new things to be learnt and embedded in memories..
salam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails